Warscheneck przez Roßleithen - Dümlerhütte - Warscheneck - Zellerhütte - Roßleithen

• pętla

nawierzchnia drogi:
szlak wędrówek

powered by TOURDATA

Wyprawa z Roßleithen, koło źródła potoku Pießling na halę Dümlerhütte, dalej przez ścianę Rote Wand na szczyt Warscheneck i z powrotem przez schronisko Zellerhütte do Roßleithen. ​Potężna – ten przymiotnik najlepiej charakteryzuje górę Warscheneck, dominującą we wschodniej części gór Totes Gebirge. Wszystkie drogi na ten wapienny szczyt są długie, jednak trudy w pełni wynagradza fantastyczna panorama przedgórza alpejskiego, aż do Niskich Taurów.

Prawdopodobnie najpiękniejszym szlakiem jest ten zaczynający się koło kuźni w Roßleithen, biegnący początkowo identycznie jak trasa nr 57, która prowadzi do źródła potoku Pießling. Tuż przed źródłem, przy oznaczeniu nr 293, skręcamy w prawo do lasu i wspinamy się do dolnej stacji towarowej kolejki linowej. Przed stacją skręcamy w lewo w oznakowaną ścieżkę, prowadzącą w górę przez polanę Roßleithenreith i zahaczającą miejscami także o drogi przeznaczone do ruchu kołowego. Na polanie do naszego szlaku dochodzi z lewej strony ścieżka nr 218 znad jeziora Gleinkersee, po której podchodzimy przez dawną halę Tommerlalm do schroniska Dümlerhütte.

Dalej idziemy ścieżką nr 293, prowadzącą grzbietem górskim powyżej doliny Stofferkars do przełęczy pod ścianą Rote Wand (krótkie ale forsowne podejście wynagradza nam rewelacyjny widok z tego szczytu, od południa gwałtownie opadającego pionową ścianą).

Przez halę Wurzeralm prowadzi Trasa Północnoalpejska (Nordalpine Weitwanderweg) nr 201, po której wspinamy się do szczerby. Następnie po stromym i skalistym grzbiecie wspinamy się na halę Speikwiese. Mijając kopułę góry Toter Mann, zdobywamy najwyższą formację góry Warscheneck. Po przepadzistym, lecz dobrze uwarstwionym zboczu wchodzimy na lekko nachylony płaskowyż, na którym spotykamy ścieżkę ze schroniska Zellerhütte. Skręciwszy w lewo, po kilku minutach jesteśmy przy wielkim krzyżu na szczycie góry, skąd rozciąga się niepowtarzalna panorama.

Wracamy do wspomnianego rozwidlenia, teraz skręcamy w lewo w Trasę Północnoalpejską nr 201 i schodzimy w kierunku północno-zachodnim przez nieporośnięty żadną roślinnością szczyt Arbesboden. Mijamy szczyt Lagersberg, pokonujemy strome zejście odcinkiem porośniętym kosodrzewiną, a następnie docieramy do rzadkiego lasu. Wreszcie licznymi serpentynami schodzimy do schroniska Zellerhütte. Ostatni etap zejścia możemy pokonać na dwa sposoby: skręcając w prawo i idąc z powrotem do Roßleithen (ścieżka nr 290 prowadząca obok położonego nieco na uboczu jeziora Windhager See) lub Trasą Północnoalpejską, która prowadzi do stawu Schafferteich i miejscowości Vorderstoder.

Charakter szlaku:
długa, stroma i wymagająca trasa przez alpejski krajobraz krasowy na skalisty szczyt. Niektóre mocno eksponowane odcinki nadają się wyłącznie dla osób posiadających wprawę we wspinaniu się po skałach, bez skłonności do zawrotów głowy.
Dojazd środkami transportu publicznego
Wyznaczanie trasy dojazdu własnym samochodem
korzystna pora roku
  • wiosna
  • lato
  • jesień

Zapytaj o te informacje bezpośrednio.